Proč výuka trochu jinak? Proč ne?

přidáno: 21. 4. 2014 14:17, autor: Petr Naske   [ aktualizováno 21. 4. 2014 14:24 ]

Blanka Kozáková, Libor Olbrich, Martin Vonášek
(report z akce z pohledu organizátora - KVIC Nový Jičín)

Podobně jako v loňském roce, i letos proběhly za finanční podpory Jednoty školských informatiků akce na podporu ICT ve školách Moravskoslezského kraje. Jednalo se o akce svými tématy ojedinělé, které se vymykají standardním kurzům, které v oblasti ICT jako Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum, Nový Jičín, p. o. školám nabízíme.

První z akcí lektorsky zaštítil Martin Vonášek. Jeho jméno je známé rovněž mimo MSK (např. z loňské konference Počítač ve škole v Novém Městě na Moravě). Martin není učitelem informatiky, vystudoval historii a dějepis na střední škole vyučuje za výrazné podpory ICT na základě svého „objevování“.

Cílem únorového setkání učitelů na téma "Převrácená třída" a online učení se v prostředí Edmodo bylo seznámení účastníků s následujícími tématy:

1. Teoretické vymezí pojmů převrácená třída a online učení se, tj. jakým způsobem chápat oba pojmy v souvislosti s konkrétní praxí učitele. S účastníky jsme se společně věnovali propojení vlastí praxe v daném předmětu s pojmem převrácená třída/online učení se - výhody, nevýhody, nasazení popřípadě nenasazení dané metody, dosavadní zkušenosti lektora a účastníků apod.

2. Realizace "převrácené třídy" a online učení se v prostředí "e-learningové" aplikace Edmodo. Jak zahájit práci s aplikací, jak motivovat žáky do zapojení se, problematika "konkurence" sociální sítě Facebook aj. Prvky gamifikace v aplikaci Edmodo prostřednictvím odznaků, úkolů a projektů. Metody hodnocení a možnost psaní testů prostřednictvím aplikace.

3. Hledání cesty k realizaci úplné převrácené třídy. Účastnici si seznámili s aplikacemi (Camstudio, Kazam) na tvorbu screencast videí, které umožňují vytvářet výuková videa. Vytvoření výukového videa a jeho upload na youtube a případná editace, včetně vkládání doplňkových otázek k videu.

Mezi hlavní výstupy setkání patří sumarizace dotazníku, který se pokusil získat informace o znalostech účastníků v uvedených oblastech před zahájením setkání a průběh setkání modifikovat podle schopností účastníků v průběhu celé akce.

Více k tématu naleznete v odkazu:

Další informace: http://www.pearltrees.com/#/N-s=1_10644634&N-f=1_10644634&N-u=1_125014&N-p=103615829&N-play=2&N-fa=1349944






Cca za měsíc proběhlo druhé setkání, tentokrát pod lektorským vedením Libora Olbricha. Jeho aktivity, zejména v podpoře projektové a online výuky, jsou v MSK známé. Nicméně díky prezentaci příspěvku Sbírka příkladů z matematiky online a workshopu na stejné téma je rovněž známý z konference Počítač ve škole.

Téma setkání (Spolu)pracujeme s žáky online rozvinulo předchozí a obsáhlo práci s žáky v sociálních sítích. V první části jsme se zaměřili na sociální sítě, řekli jsme si o plusech, mínusech a možnostech jejich využití ve výuce. A to i v širším kontextu zapojení žáků. Většina diskuse se logicky točila okolo Facebooku. V rámci prezentace byly předvedeny i ukázky konkrétního využití Facebooku žáky školy PrimMat - SSŠP, s.r.o. - a to využití, které zavedli a používají sami žáci "nezávisle" na škole.

V další části jsme si ukázali prostředí a použití aplikace Edmodo. Její použití při práci s žáky - zadávaní úkolů, hodnocení žáků, diskuse a zapojení žáků do práce v tomto prostředí. Edmodo umožňuje ankety, kvízy, příspěvky, upozornění a úkoly. Úkoly, stejně jako kvízy, je možno přímo hodnotit a v rámci aplikace je rovnou vidět postup žáků. Edmodo samozřejmě umožňuje i další funkce sociálních sítí, jako je komentování a hodnocení.

Na závěr byla diskuse nad Edmodem a srovnání s jeho konkurenty (například česká iTřída), ale i nad dalšími aktualitami souvisejícími se zaváděním moderních technologií do výuky.

Další informace: http://goo.gl/lGSq03


Comments