Ve dnech 24-25/11 se konala konference OBJEKTY 2011 (http://objekty.uniza.sk/2011/) Rádi
bychom Vám přinesli pár postřehů, které se týkaly výuky informatiky na
středních školách. Tento krátký článek sepsal Petr Naske jako účastník konference a nevyjadřuje názory Jednoty
JSI jako sdružení či nějaké odborné skupiny. Veškeré postřehy jsou hodné odborné
diskusi uvnitř i vně sdružení JSI.
V rámci konference proběhlo ve čtvrtek 24. listopadu 2011
odpoledne setkání odborných informatiků českých a slovenských univerzitních
pracovišť a zvaných IT firem se slovenskými učiteli informatiky středních škol.
Celým workshopem provázel Rudolf Pecinovský, workshop moderoval Vojtěch
Merunka. Úvodní slovo workshopu přednesl Petr Naske.
Hlavní postřehy z workshopu k tématice výuky
programování lze shrnout do těchto bodů
- V rámci výuky programování existují dva
odlišné pohledy na metodiku výuky. Jeden plně akcentuje procedurální přístup a
programování v nástrojích strukturovaného programování. Druhý dává důraz
na učení žáka principům myšlení a návrhu rozhraní aplikací v základních termínech
a pojmech objektově orientovaného programování (OOP), struktury programování (rozumějte např. příkazy IF, WHILE, FOR, …) se žáci učí až v pokročilejších fázích kurzů. Slovenští
učitelé SŠ mohli posoudit během workshopu oba přístupy, v diskusi zaznívaly
často argumenty limitů hodinové dotace výuky a úroveň vstupních znalostí žáků.
- Existuje více názorů na to, kdy je vhodné s dětmi
začít programovat. Na jednu stranu jsou nástroje programování nabízeny dětem od
mladšího školního věku jako nástroj pro kreativní práci s ICT, na druhou
stranu děti brzy dosáhnou stropu svých schopností k výuce a stagnují na
určitém bodě dané výuky. Učitel/rodič pak musí vhodným způsobem děti u tématu a
nástrojů podržet, aby se k nim děti mohly vracet i ve starším věku a s novými
potřebami.
- V rámci konference zazněly také argumenty k rozdílné
profesní přípravě „kodérů“, „vývojářů“ či „analytiků“; je zřejmé, že školy by
měly žákům poukazovat na pestrost v nabídce IT profesí a role kurikula všeobecně
vzdělávacích oborů středních škol není možné přeceňovat. Na druhou stranu je
zde velký prostor pro usazování metodiky výuky v technických oborech SOŠ,
kde je programování jako jedna z ryze profilových dovedností žáků.
Všeobecně zaznívalo, že na VŠ chodí žáci s velmi rozdílnými znalostmi i
představami o práci „informatika“ a že se musí často mnoho věci „přeučovat“. Je
zřejmé, že diskuse středních a vysokých školo o této oblasti musí probíhat
nadále a je zde vzájemně rozhodně co sdílet.
V rámci konference zaznělo mnoho zajímavých příspěvků a
vyšel i tištěný sborník (seznam příspěvků je možné prohlédnout na http://objekty.uniza.sk/2011/program/program/).
Veškeré prezentace i A/V záznam budou dostupné na stránkách konference.
Organizátoři konference vyjádřili závazek se problematice výuky OOP věnovat i na dalších konferencích, příspěvky k tomuto tématu jsou vítány. Zájemci o sdílení zkušeností se mohou vyjádřit v diskusním fóru JSI, případně využít prostor na http://diskuze.rvp.cz/viewforum.php?f=631 |