Praha, 28. listopadu 2013 – Především dětem na 2. stupni základních
škol trpícím dyslexií je určen nový projekt Laboratoří CZ.NIC Tablexia.
Jde o vzdělávací hru pro tablety, jejímž cílem je podporovat kognitivní
schopnosti dětí s touto poruchou. Aplikace ve své první verzi obsahuje
tři samostatné hry – na trénink sluchového rozlišování, prostorové
orientace a pracovní paměti. Tablexia vznikla jako otevřený software a
je v plánu ji rozšiřovat o další hry. Aplikace je nyní dostupná pro
platformu Android, uživatelům je k dispozici zdarma. „Na aplikaci jsme spolupracovali s předními českými odborníky na
problematiku vzdělávání dětí s dyslexií. Přestože existuje řada podobně
zaměřených počítačových programů, Tablexia oproti většině z nich přináší
několik zásadních výhod: lokalizaci do češtiny, dostupnost zdarma,
atraktivní design, rozšiřitelnost, mobilitu či nezávislost na
internetovém připojení. Herní pojetí pak motivuje děti k tomu, aby se
tréninku svých kognitivních schopností chtěly věnovat proaktivně a
samostatně,“ přibližuje Ondřej Surý z Laboratoří CZ.NIC, který vede tým odpovědný za vývoj Tablexie. Uživatel aplikace se ocitne v roli detektiva, který ve snaze
dopadnout zločince musí plnit různé úkoly – složit rozházené kousky
mapy, rozpoznat postavu podle předem získané indicie apod. Všechny hry
pak budou tvořit souvislý příběh, kterým si uživatel aplikace postupně
projde. Jako jednotící prvek je použita i atraktivní grafika evokující
atmosféru detektivek ze 30. let. Po technické stránce aplikace kromě her nabízí i administrativní
funkce: přehled výsledků či správu jednotlivých hráčských profilů pro
případ, že tablet třeba používá skupina dětí. To usnadňuje a zrychluje
vývoj dalších her, u nichž tyto funkce již není třeba programovat.
Zároveň ale Tablexia nabízí možnost jakoukoli hru „vyjmout“ a
zpřístupnit ji samostatně. „Dyslexií v České republice trpí zhruba 5 – 10 procent populace. Tablexii vnímám jako jeden z mála prostředků podpory rozvoje určený přímo druhostupňovým žákům, který takto komplexně využívá možností přenosných zařízení, k nimž mají dnešní děti velmi blízko. Hry jsou zvoleny vhodně jak s ohledem na oblasti, které bývají u dětí s dyslexií nejvíce oslabené, tak potřeby a preference dané věkové skupiny,“ doplňuje PhDr. Lenka Krejčová Ph.D. z katedry psychologie Filozofické fakulty UK, která na vývoji aplikace s Laboratořemi CZ.NIC spolupracovala. Zdroj: CZ.NIC |