JSI pro všechny‎ > ‎

JSI informuje, doporučuje ...


Jak na DUM: Jak stáhnout video ze sociální sítě Facebook?

přidáno: 3. 9. 2017 3:58, autor: Janek Wagner

Bohužel sociální síť Facebook nenabízí snadnou možnost stahovat videa vašich přátel a videa z vašich oblíbených stránek (vlastní videa samozřejmě stahovat snadno můžete). Přesto ale existuje poměrně jednoduchý způsob, jak stáhnout bezplatně jakékoli nahrané video z Facebooku bez jakéhokoliv softwaru kromě samotného prohlížeče nebo bez jakékoli online služby. Pokud budete takový software nebo službu hledat, je tu i vysoké riziko, že někomu naletíte...

Přihlaste se na Facebook a najděte video, které chcete stáhnout.

Klepněte pravým tlačítkem myši na video a vyberte Zobrazit URL videa.


Zobrazí se malé vyskakovací okno s URL videa.


Stisknutím kombinace kláves Ctrl + C zkopírujte URL. V adresním řádku prohlížeče stiskněte Ctrl + V pro vložení URL videa.


Upravte URL videa, změňte "www" na začátku URL na "m". Adresa URL by pak měla začínat https://m.facebook.com/.

Jakmile změníte, stisknutím klávesy Enter otevřete mobilní verzi stránky a postupujte podle níže uvedených kroků v závislosti na vašem prohlížeči.


Klepnutím na ikonu Přehrát na videu spusťte přehrávání videa. Klepněte pravým tlačítkem myši na video a vyberte možnost Uložit video jako... Popis a screenshot je z prohlížeče Chrome, v jiných prohlížečích se postup mírně liší:
  • ve spodní části okna prohlížeče Internet Explorer se objeví vyskakovací zpráva s dotazem, zda chcete otevřít nebo uložit video. Klepněte na šipku dolů vedle tlačítka Uložit a vyberte možnost Uložit jako.
  • v prohlížeči Firefox kliknutím na ikonu Přehrát ve videu spusťte přehrávání videa na nové kartě. Klepněte pravým tlačítkem myši na video a vyberte možnost Uložit video jako...




Video se uloží na určené místo na disku ve formátu MP4.



Samozřejmě musíte dodržovat autorská práva a licenční podmínky Facebook.

Zdroj: ComputerHope.com

Plán akcí DigiKoalice - "Save the date"

přidáno: 19. 7. 2017 2:44, autor: Janek Wagner

Zveřejňujeme plán akcí, které bude DigiKoalice pořádat v období podzim/zima 2017. Ke všem akcím budou postupně zveřejňovány pozvánky a podrobnější informace. Všichni zájemci jsou srdečně zváni. Rezervujte místo v kalendaři, protože se máte na co těšit. Save the date!

Microsoft Education Partner Apps-at-a-glance

přidáno: 9. 7. 2017 23:13, autor: Janek Wagner

Přehled dostupných aplikací pro vzdělávání členěný dle kategorií ve třináctistránové brožuře. Většinu asi neznáte, ale pokud vám zbyde v době školních prázdnin nebo v přípravném týdnu čas, podívejte se alespoň na některé.

DUM: Jednoduchý spreadsheet v 30 řádkách javascriptu

přidáno: 20. 6. 2017 8:16, autor: Janek Wagner   [ aktualizováno 20. 6. 2017 8:17 ]

Někdy kolem roku 2004 jsem podobný příklad používal při hodině informatiky:

Podrobnosti naleznete na stránce Ondřeje Žáry na jsfiddle.net/ondras/hYfN3/.

Získejte svůj Xamarin diplom – zapojte se do výzvy!

přidáno: 5. 6. 2017 4:24, autor: Janek Wagner

Vše co potřebujete pro vývoj skvělých aplikací je Xamarin! Xamarin je unikátní multiplatformní C# vývojové prostředí, které vám umožňuje vytvářet nativní aplikace pro iOS, Android a Windows. Xamarin zjednodušuje vývoj aplikací, stačí vám pouze znalost C#, nemusíte znát Objective-C, Swift a Javu. Jeden jazyk pro všechny platformy.

 

Zajímá vás, jak začít nebo si otestovat vaše znalosti Xamarinu? Pak se podívejte na materiály, které jsme pro vás připravili.
  • Xamarin Aliance nabízí mnoho zadání pro vývojáře k vytvoření jejich první Xamarin aplikace. Vyzkoušejte 5 zadání a naučte se, jak vytvářet multiplatformní aplikace pomocí Xamarinu a propojit je s cloudovými službami Microsoft Azure. Když splníte všechna zadání, získáte Xamarin Diplom jako uznání vašich úspěchů jako Xamarin vývojáře. Pospěšte si, výzvy jsou dostupné pouze do konce června 2017, registrujte se nyní!
  • Zapojte se do online kurzu Xamarin Marathon, iniciativy vývojářské komunity, která vám pomůže vytvářet multiplatformní mobilní aplikace. Pomocí série školení se účastníci naučí vytvářet aplikaci pomocí API Xamarin.Android, Xamarin.iOS a Xamarin.Forms. Naučte se, vytvořte a zašlete nám vaši aplikaci a získejte certifikát do 30. června 2017. 
  • Navštivte Xamarin Univerzitu a získejte přístup k materiálům pro samostudium, které můžete studovat vlastním tempem. 
Pokud byste se rádi setkali osobně s dalšími Xamarin vývojáři, doporučujeme se zúčastnit jednoho z Xamarin meetupů, které organizuje Xamarin Developers Group Czech Meetup

Bobřík informatiky – výběr úloh z národních kol soutěže 2010 až 2014

přidáno: 14. 3. 2017 1:35, autor: Janek Wagner

Jaké příklady mohou učitelé použít pro rozvíjení informatického myšlení na základních a středních školách, ukazuje výběr úloh z národních kol soutěže Bobřík informatiky, kterou organizuje katedra informatiky Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity. Publikaci vydal Národní ústav pro vzdělávání (NÚV) ve spolupráci s pořadateli soutěže. 

Bobřík informatiky je soutěž pro žáky 4. až 9. ročníků základních škol a studenty středních škol, podporovaná MŠMT a Jednotou školských informatiků. Jejím cílem je rozvíjet informatické myšlení žáků, umožnit zájemcům o digitální technologie porovnat si své schopnosti a ukázat žákům i jejich učitelům, že informatické problémy vycházejí z každodenního života a světa, který je obklopuje. V listopadu loňského roku se uskutečnil již 9. ročník soutěže, zapojilo se do něj více než 70 tisíc žáků a studentů z 666 škol po celé republice.

Výběr úloh z národních kol soutěže Bobřík informatiky pořádaných mezi roky 2010 až 2014 navazuje na sbírku úloh z prvních dvou ročníků soutěže, které se konaly v letech 2008 a 2009. „V roce 2015 jsme se rozhodli akci zopakovat a využít úlohy z Bobříka, abychom ukázali, co si představujeme pod pojmem informatické myšlení. Přesněji, jaké úlohy jeho rozvoj reprezentují,“ říká Daniela Růžičková z NÚV.

Informatické myšlení podle autorů publikace rozvíjí schopnost abstrahovat, analyzovat, hledat vhodné strategie pro řešení problémů a ověřovat je v praxi. Tento pojem poprvé použila Jeannette Wingová z katedry počítačové vědy na Carnegie-Mellonově univerzitě v Pittsburghu v roce 2006.

Bobřík informatiky – výběr úloh z národních kol soutěže 2010 až 2014: Bobřík informatiky 2015 (7,58MB PDF)

1. kolo Středoškolské soutěže ČR v kybernetické bezpečnosti

přidáno: 12. 3. 2017 7:12, autor: Asistentka JSI   [ Aktualizováno 14. 3. 2017 0:29 uživatelem Janek Wagner ]

První kolo Středoškolské soutěže ČR v kybernetické bezpečnosti organizované Pracovní skupinou kybernetické bezpečnosti AFCEA a celou řadou státních, akademických a profesní organizací skončilo velmi úspěšně a oficiální výsledky byly zveřejněny na konci ledna.

Prvního kola se zúčastnilo téměř 1.100 osob. Všechna kritéria soutěže splnilo 874 studentů ze 162 středních škol z celé ČR, kteří byli hodnoceni. Do druhého kola soutěže postupuje 567 soutěžících ze všech krajů ČR. Nejvíce zástupců bude mít kraj Jihomoravský, Praha a kraj Vysočina.

První „osvětové“ kolo soutěže ukázalo dobrou všeobecnou znalost studentů v oblasti kybernetické bezpečnosti. Šest studentů získalo plný počet bodů (40) a průměrný bodový výsledek 19,05 bodu všech hodnocených studentů představuje slušný výsledek a zcela jistě velkou motivaci pro následující kolo.

Do soutěže se zapojili studenti z různých typů škol a to nejen technických a gymnázií, ale i studenti z typicky netechnických škol a studijních oborů - např. z uměleckých průmyslovek, zdravotnických škol, hotelových škol atd. Některé školy „vyslaly“ do soutěže jen jednotlivce, jiné celé skupiny o několika desítkách účastníků. Nejvíce studentů v soutěži reprezentovalo Střední školu informatiky, poštovnictví a finančnictví Brno.

Je obtížné hodnotit nejúspěšnější školy, jelikož proměnných je mnoho - počet vyslaných studentů s jejich nejlepším, průměrným a nejhorším výsledkem, počtem postupujících studentů apod., a jsou jimi částečně znevýhodněny školy, které měli menší počet zapojených studentů. Přesto Soutěžní výbor takovéto hodnocení provedl a mezi pěti nejúspěšnějšími školami v České republice se umístili tyto:

1.      Střední průmyslová škola elektrotechnická a Vyšší odborná škola, Pardubice;

2.      Střední průmyslová škola na Proseku, Praha;

3.      Církevní Gymnázium Německého Řádu, Olomouc;

4.      Integrovaná střední škola technická a ekonomická, Sokolov;

5.      SŠ AGC a.s., Teplice.

Součástí hodnocení prvního kola byla i realizace individuálních návštěv jednotlivých škol, osobní předávání diplomů a diskuse se studenty na téma kybernetické bezpečnosti. Členové soutěžního výboru v období od 10. ledna do 3. února uspořádali návštěvu 31 škol, na kterých proběhlo 29 diskusí a přednášek pro více než 1.200 studentů a pedagogů.

První kolo bylo hodnoceno po jednotlivých krajích, a tudíž mělo 14 skupin výherců. Detailní výsledková listina je zveřejněna na stránkách soutěže – www.kybersoutez.cz. Studenti a studentky postupující do druhého kola získali v rámci předaných cen a doprovodných materiálů přístup k celé řadě studijních podkladů o kybernetické bezpečnosti, které do soutěže věnovala řada odborných partnerů. Důkladnější příprava na druhé kolo, které proběhne v březnu tohoto roku, bude nezbytná, jelikož toto kolo již bude náročnější, více technické a z části v anglickém jazyce. Soutěžící v něm budou usilovat o postup do celorepublikového finále, které proběhne za osobní účasti všech finalistů a jejich doprovodu 1. června 2017 v Brně v rámci mezinárodního veletrhu obranných a bezpečnostních technologií IDET 2017.

MŠMT: Stovky českých škol zařadily do své výuky programování

přidáno: 15. 12. 2016 22:35, autor: Janek Wagner

Čeští žáci si spolu s dalšími miliony školáků z celého světa v minulých dnech na vlastní kůži vyzkoušeli programovat. Ve dvojicích či sami se propracovali posloupností stále náročnějších úloh, procvičili si tak schopnost systematického řešení problémů a formou hry se seznámili s úplnými základy informatiky. Programování nutí žáky přemýšlet a zároveň otevírá nečekané možnosti tvůrčího vyjádření. Zkušenosti ukazují, že je tato kombinace pro žáky velmi motivující.

Vzdělávací materiály připravila organizace Code.org jako součást kampaně Hodina kódu (Hour of Code). Jejím cílem je, aby se s informatikou a programováním mohli seznámit všichni školáci. Dosahuje toho mimo jiné právě vytvářením vzdělávacích materiálů, které nevyžadují předběžné znalosti, a to ani na straně učitelů. K účasti stačí učebna s počítači a žáky a hodina času.

MŠMT iniciativu Hodina kódu vítá a účast na této aktivitě školám doporučuje. Již druhým rokem realizuje Strategii digitálního vzdělávání, jež si za jeden z hlavních cílů klade právě rozvoj informatického myšlení žáků, k čemuž je programování skvělým nástrojem. MŠMT pracuje na řadě opatření, díky nimž se informatika stane přirozenou součástí školní výuky. Kromě Hodiny kódu se školy mohou zapojit do řady dalších aktivit, jako jsou např. Bobřík informatiky, Europe Code Week nebo Informatikáři informatikářům. Zájemce o problematiku sdružuje spolek Jednota školských informatiků.

Kromě rozvoje myšlení je důvodem pro výuku informatiky její zásadní a dále rostoucí vliv na život žáků i fungování světa. Nejedná se jen o přípravu na budoucí zaměstnání (pracovníků s potřebnými dovednostmi chybí v Evropě napříč obory stovky tisíc), ale také o možnost se informovaně a aktivně zapojit do dění ve společnosti, která je digitálními technologiemi formována čím dál silněji.

„Hodina kódu je inspirací pro učitele i rodiče, rádi si doma s dětmi zkoušíme některé úlohy z této akce,“ uvedla ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová a dodala: „Učitelé zejména základních škol se často ptají, jestli a jak se vůbec dá s nejmladšími dětmi programovat. Materiály Hodiny kódu jsou na to myslím dobrou odpovědí.“

K podpoře této kampaně se přidali partneři jako Google, Apple, Microsoft, Facebook, Khan Academy, CSTA (americká obdoba Jednoty školských informatiků) a mnoho dalších. Dosud si Hodinu kódu vyzkoušelo přes 320 milionů žáků z celého světa a kampaň se rychle zařadila mezi ty největší na podporu vzdělávání vůbec.

Z praxe: Pomáháme České poště

přidáno: 6. 12. 2016 7:36, autor: Janek Wagner

Martin Malý na sociální síti Facebook kritizoval nevhodně navržené webové stránky České pošty, která nyní nabízí adresátům jako řešení omezené schopnosti doručovat balíkové zásilky možnost vyzvednutí v depech. Přestože je vytvoření online mapy jednoduché, zvolili tvůrci webu České pošty nabídku jen stažení souboru s tabulkou s adresami dep. Ukážeme si proto, jak snadno můžeme z této tabulky vytvořit mapu pro vložení na web. Martinův podnět jsem využil k vytvoření ukázkové úlohy pro žáky. Tabulka s přehledem dep je ke stažení v 18kB souboru ve formátu XLSX:
Pro vytvoření interaktivní mapy využijeme službu Dynamické tabulky Google:

 

V prvním kroku musím do služby importovat staženou tabulku:

Po importu se zobrazí výřez tabulky ke kontrole, v dalším kroku pak můžeme tabulku pojmenovat:

Po odsouhlasení a pojmenování se objeví pracovní plocha služby. Zde je třeba přidat záložku pro tvorbu mapy:  
 A dále je nutné označit sloupec s adresními údaji
:  
 Sloupec s adresami vybereme jako typ Location:
   

 Poté dojde ke generování mapy:
   

 Interaktivní mapa je za chvíli hotová, po klepnutí na body na mapě se zobrazí další data z tabulky:
   

 Vzhled mapy můžeme upravit volbou z nabídky Tools-Change map. Poté si můžeme interaktivní mapu stáhnout v nabídce File nebo publikovat pomocí nabídky Tools-Publish:
   
 A takto vypadá vložená interaktivní mapa:

 

Další variantou publikace je stažení dat ve formátu KML a jejich následný import do Map Google.

Valná hromada 2016

přidáno: 5. 12. 2016 23:18, autor: Petr Naske

Ve dnech 19. prosince 2016 až 11. ledna 2017 se bude konat valná hromada spolku Jednota školských informatiků, z. s., bude se konat elektronickou formou.

V rámci valné hromady proběhne ve dnech 30/12 (22:00) až 5/1 (22:00) volba volební komise, která by pro potřeby dalších voleb byla stálá a zajišťovala by volby do orgánů spolku. Prosím o Vaše nominace, které budou uzavřeny dle stanov ke dni 27/12 (22:00), celkem potřebujeme tři stálé členy volební komise.

Navrhovaný program valné hromady
  • schválení výroční zprávy o činnosti a hospodaření za rok 2015
  • schválení priorit činnosti spolku pro školní rok 2016/2017
  • představení a diskuse o klíčových aktuálních aktivitách spolku
    • sledování Strategie digitálního vzdělávání (www.digivzdelavani.cz)
    • projekt Informatikáři informatikářům od Google (CS4HS)
    • ERASMUS projekt se slovenským partnerem (příprava osnovy výuky a materiálů pro Minecraft a Kodu Game Lab)
    • ERASMUS projektu s italským partnerem (překonávání neúspěšnosti žáků ve školní výuce pomocí výuky IT technologií a programování)
  • různé, dle vašich podnětů, lze naplánovat dílčí hangouty a informace o vašich aktivitách

1-10 of 199